REVIEW / ONTSNAPPING UIT NARAKA (PC) Garett Mefford

Verhalen over ontsnapping uit de onderwereld bestaan ​​al zo lang als het concept van verhalen zelf in alle culturen en religies, het is een eenvoudig herkenbaar concept dat universeel kan worden toegepast. Ontwikkelaar XeloGames levert een soortgelijk verhaal met een Zuidoost-Aziatische flair met Escape From Naraka; een first-person platformpuzzelspel waarin de speler door gevaarlijke niveaus rent en springt, terwijl hij speciale vaardigheden gebruikt, zoals het bevriezen van de tijd en teleportatie. Elk niveau is in feite een vlucht naar de finish terwijl je probeert, je raadt het al, te ontsnappen uit een helse plaats genaamd Naraka.

Eigenlijk is de plot van het spel een beetje onduidelijk. Er zijn enkele korte tussenfilmpjes in de vorm van een diavoorstelling voor en na de game, maar er is niet veel anders te doen, behalve dat de plek waar je je momenteel bevindt slecht is en je wilt vertrekken. Escape From Naraka is niet zozeer geïnteresseerd in het geven van een verbluffend verhaal, maar wel in een arcade-ervaring met levels die bedoeld zijn om meerdere keren opnieuw te worden gespeeld en ontdekt.

Na elk level worden je prestaties beoordeeld op basis van verschillende factoren, zoals de tijd die je nodig had om te voltooien en de hoeveelheid gezondheid die je verloor. Je naam wordt ook geregistreerd op een wereldwijd klassement, zodat je kunt zien hoe je runs het doen ten opzichte van de besten in het spel.

Met dit in gedachten zou je denken dat de game meer geïnteresseerd zou zijn in het geven van een gevoel van momentum en snelheid aan de speler, zodat ze het gevoel hebben dat ze op een bevredigende manier door een hindernisbaan scheuren. Denk aan free-running in Mirror’s Edge of Titanfall. Die games hadden het gevoel dat ze snelle beslissingen en manoeuvres beloonden die bijna als een op ritme gebaseerde ervaring in elkaar overvloeiden. Escape From Naraka daarentegen geeft je een personage dat zich in een ploeterend tempo voortbeweegt en zelfs zijn eigen voeten niet kan zien, waardoor het moeilijker en tijdrovender is om bepaalde sprongen uit te lijnen.

Hoewel het spel niet lang duurt (zittend op slechts zeven niveaus), kan het een tijdrovende taak zijn om er doorheen te komen. Veel van de puzzels en ontmoetingen met vijanden kunnen heel vallen en opstaan ​​​​voelen, bovenop de moeilijkheid die gepaard gaat met het navigeren door het platformaspect. Hoewel een toegewijde en geduldige speler de levels in één keer zou kunnen voltooien, moet je, als je zoiets als ik bent, verschillende pauzes nemen om je weer aan te passen na wat ongetwijfeld zal voelen alsof je je hoofd keer op keer tegen een muur slaat.

In Escape From Naraka krijgt het personage van de speler drie hitpoints die idealiter zouden betekenen dat je een paar stoten en krassen kunt maken tijdens je race naar de finish. In de praktijk zullen de meeste vijanden je echter met één treffer doden, waardoor je runs opnieuw moet herhalen. Om eerlijk te zijn, het checkpoint-systeem wordt heel goed toegepast en het voelt nooit alsof je wordt gevraagd om te veel terrein te vernieuwen na een mislukte poging. De vraag blijft echter, waarom zou je je zelfs druk maken over een hitpoint-systeem als verdomd dichtbij alles een eenmalige KO is?

One snap uit Naraka

Dit is een ingewikkeld probleem als je bedenkt dat bijna elke vijand zich goedkoop ontworpen en geïmplementeerd voelt. Er is bijvoorbeeld een vijand die op dezelfde manier werkt als Boo uit Super Mario, waar ze alleen kunnen bewegen als je je rug naar hen toegekeerd hebt. Deze vijanden bewegen zo snel dat het voelt alsof je minder dan een seconde hebt om je om te draaien voordat ze een game-einde hit delen. De eerste keer dat ik de vijand ontmoette, dacht ik dat mijn spel haperde omdat ik onmiddellijk zou sterven als ik door een deuropening liep. Op zichzelf kunnen deze worden beheerd, maar Escape From Naraka houdt ervan om dingen op te fleuren door veelvouden van deze vijanden in het midden van een platformsegment te gooien om je bloed echt te laten koken.

Escape From Naraka is een visueel opvallende ervaring die wordt ontsierd door gameplay die minder dan uitgewerkt aanvoelt in niveaus die meer verfijnd hadden kunnen worden. De wereld voelt donker en mysterieus aan en creëert een plek die geweldig zou zijn om te verkennen en in te duiken. De gameplay-loop staat echter constant op gespannen voet met dit gevoel en wil dat je zo snel mogelijk verder gaat, anders faal je. De game voelt experimenteel aan op een slechte manier, waar het gebrek aan begeleiding en twijfelachtige planning de latere niveaus allemaal vallen en opstaan ​​​​en extreem frustrerend kan maken.